Kesähauki

Kesähauki on vuosittain eri paikkakunnilla järjestettävä akateeminen kesäkyykkäturnaus. Kesähauesta tekee uniikin sen poikkeuksellinen ajankohta kesällä, siinä missä akateemiset kyykkäturnaukset tavataan yleensä järjestää talvisin. Kesähauessa on myös ollut tapana käyttää PoWiCupin tapaan vapaata heittojärjestystä toisella heittokierroksella, toisin kuin esimerkiksi MM-kyykässä ja World Cup of Kyykässä.

Kesähauen historiaa

2004    Helsinki (Seurasaari)       Wiipurilainen Osakunta
2003    Helsinki (Seurasaari)       Wiipurilainen Osakunta
2002    Helsinki (Merisatama)       Wiipurilaiset Isännät

Kesähauki on järjestetty ensimmäistä kertaa vuonna 2002.

Vuosina 2002-2007 kesähauki pelattiin Helsingissä. Ensimmäinen turnaus pelattiin Merisatamassa 8.6.2002 ja myöhemmissä turnauksissa pelipaikkana on toiminut legendaarinen Seurasaaren kyykkäkenttä.

Vuonna 2008 turnauksen tulevaisuus oli vaakalaudalla kun perinteikäs Helsingin yliopiston kyykkäkerho Papintappajat lakkautettiin. Turnauksen oikeudet myytiin yhdellä oluella DDRNV ry:lle joka on sittemmin kehittänyt turnausta ja tarjonnut sitä muidenkin järjestettäväksi. Vuosina 2008-2009 Kesähauki järjestettiin Tampereen Sorsapuistossa DDRNV ry:n järjestämänä.

Vuonna 2010 pelattiin Helsingin seurasaaressa, mutta paikallinen järjestäjä oli vaihtunut Papintappajista Bileinsinööreihin. Tällä kertaa turnauksen oikeudet olivat vaihtaneet omistajaa yhden oluen ja yhden biljardimaksun hinnasta.

Vuonna 2011 Kesähauki järjestettiin ensimmäistä kertaa Lappeenrannassa ja järjestelyistä vastasivat Willimiehet.

Vuonna 2012 turnaus palasi jälleen Tampereelle vuoden tauon jälkeen, mutta tällä kertaa paikkana oli Sorsapuiston sijasta Eteläpuisto. Järjestäjänä oli jälleen DDRNV ry.

Vuonna 2013 pelattiin Helsingin Seurasaaressa kovan ukkosmyrskyn saattelemana. Tälläkin kertaa turnaus vietiin ansiokkaasti läpi Bileinsinöörien ohjauksessa.

Vuonna 2014 oli taas Tampereen vuoro. Järjestäjinä olivat yhteistyössä DDRNV ry ja anaalivandaalit.

Vuonna 2015 turnaus pelattiin ensimmäistä kertaa Oulussa. Järjestelyistä vastasi OAMK ry.

Vuonna 2016 Kesähaukea ei järjestetty.

Vuonna 2017 Kesähauki palasi Seurasaareen. Järjestelyistä vastasi Samuli Komulainen.

Vuonna 2018 Kesähauki pelattiin jälleen Oulussa OAMKin järjestämänä.

Vuonna 2019 Kesähauki teki kauan odotetun paluun Tampereelle, ja turnaus järjestettiin DDRNV:n, anaalivandaalien ja TAKSin yhteistyönä.

Vuonna 2020 Kesähauki pelattiin toistamiseen Tampereella, ja järjestelyt tapahtuivat DDRNV:n ja TAKS:n yhteistyönä.

Vuonna 2021 Kesähauki pelattiin pitkästä aikaa Lappeenrannassa. Järjestelyistä vastasi lappeenrantalaisista kyykkäaktiiveista koottu järjestäjäkomitea.

Vuonna 2022 Kesähauki pelattiin Oulun Haapalehdon kentällä OAMK ry:n järjestämänä.

Vuonna 2023 Kesähauki palasi perinteikkääseen Seurasaareen. Järjestelyistä vastasivat Samuli Komulainen ja Tommi Linnamaa. Turnauksessa käytettiin alkulohkoissa Sveitsiläistä formaattia ja osallistujia viihdytti kyykkäaiheinen bingo.