Raportti Kyykkäliigan 2020 puolivälieristä

Liigan puolivälierät on saatu pelattua, ja oikeastaan mitään yllätyksiä ei tapahtunut. Pelit pelattiin hiekkakentällä aivan kuten odotettiinkin ja

Eisssss….

No, perseellehän ne ennustukset meni. Pelialusta olikin äärimmäisen pomppuinen jääkenttä, eikä hiekasta tai edes loskasta ollut tietoakaan.

Puolivälierät starttasivat tiistaina Disko_Lisko – Homma -ottelusarjalla, joka piti olla läpihuutojuttu liskoille. Disko_Lisko oli kuitenkin hätää kärsimässä pomppuisalla jääkentällä.

Liskojen kokoonpano koki muutoksia, kun Reima oli hoitamassa virkavelvollisuuksia, Kukkoa pelotti pomppuhauet ja Julia halusi heittää konaa. Järjestys kääntyi päälaelleen totutusta, kun yleensä lakaisijan pestiä hoitanut Julia laitettiin avaamaan ja kovista konaheitoista tunnettu Maksimi Kukko joutui heittämään löysiä lakaisuheittoja nelospaikalla.

Homman pojille kova jääkenttä tuntui maistuvan. Jämätommi heitti useampia neljäntoista pisteen avauksia Rudin pommittaessa riviä minkä ehti. Naftaliinista pleijareita varten kaivettu Maska pääsi nakuttamaan oikeasta laidasta rohmulakaisuja ja IssE yritti parhaansa mukaan viimeistellä jäljelle jääneet kyykät. Homma pelasi vaatimattomat 43.9 pistettä paremmalla ottelukeskiarvolla kuin runkosarjassa.

Homma voittikin ensimmäisen ottelun helpohkosti ja toinen peli päättyi kutkuttavasti tasuriin.

Disko_Lisko oli jo lähes valmis luovuttamaan, mutta yhtäkkiä Reiman kiiltävä Mercedes kurvasi Kuusikkopuiston parkkiin. Räjähtänyttä Telegram-keskustelua seurannut Reima tuli paikalle ihmettelemään, mitä saatanan tunarointia joukkuekaverit oikein yrittivät.

Kolmannenkin matsin päättyessä tasuriin Reima otettiin kentälle ja Disko_Lisko sai edes jonkin sortin itsevarmuutta peliinsä. Samalla aiemmin rikollisen hyvää peliä pelannut Homma hieman hölläsi tahtiaan. Disko_Liskon onnistui kuin onnistuikin hoitaa pari seuraavaa matsia ja vuosikymmenen puppelointi jäi näkemättä.

Ottelusarjasta ollaan parhaillaan tekemässä kirjaa, äänikirjaa, kolmen tuotantokauden tv-draamaa, täyspitkää elokuvaa ja Broadway-näytelmää. Näitä odotellessa innokkaimmat kyykkäfanit joutuvat tyytymään silminnäkijöiden toinen toistaan uskomattomampiin tarinoihin.

Toiminnantäyteisenä keskiviikkona pelattiin loput kolme puolivälieräkamppailua. Ensimmäisessä sarjassa runkkariykkönen AnaaliHimmaset kohtasi runkosarjan kasisijan haltijan, Zilleberlinin. Ensimmäisessä pelissä molemmat joukkueet tuntuivat haeskelevan pelirytmiä jäisellä pomppukentällä, ja tulokset jäivät vaisuiksi AnaaliHimmasten napatessa voiton tuloksella -16 – -37.

Loukkaantumisista kärsivää Zilleberliniä ei tuntunut kuitenkaan runkosarjasijoitukset haittaavan, sillä ZB nappasi Himmasten päänahan toisessa matsissa tuloksella -24 – -29.

Tappiosta sisuuntuneet AnaaliHimmaset kuitenkin naulasivat tylyt lukemat kolmannessa matsissa. Himmaselle tarjottiin jopa +4 päädyn avaimia, mutta sekä Himmanen että kolmosheittäjä Kovru nakkelivat tyylikkäästi ohi kolmesta viimeisestä kyykästä. Ankkuri-Tuomon onnistui lopulta poistaa pari kyykkää ja tulos jäi -2:een. Hurmospääty jäi vielä odottamaan itseään, mutta AnaaliHimmaset jatkoivat välieriin.

Illan toisessa ottelusarjassa liiganelonen MOT kohtasi vitossijan Kiltamöröt. Joukkueiden lähestyminen jäiseen kenttään oli jokseenkin erilainen. MOTin kärkiheittäjät pyrkivät heittämään aivan yhtä lujaa kuin yleensäkin, kun taas Kiltamöröt turvautuivat tavallista hiljaisempiin heittoihin. Oliko tämä nyt se paljon puhuttu Kiltamörköjen voimaetu?

MOTin ykkösheittäjä Janne Rahko suoritti varsin mallikkaasti, eikä jääkenttä tuntunut pahemmin menoa haittaavan. Kakkosbomberi Mäkipäällä oli kuitenkin pidon kanssa ongelmia, sillä miehen takajalka ei millään meinannut pysyä jäässä kiinni. Molemmat MOTin peräpään pelaajista (Linros, Lahti) heittivät muutaman mallikkaan lakaisun, mutta äityivät etenkin toisessa ottelussa haukihommiin. Molemmille lakaisijoille kirjattiin 3H-pääty ottelusarjan jälkimmäisessä ja ratkaisevassa pelissä.

Kiltamöröt sopeutuivat huomattavasti paremmin haastavaan jääkenttään. Vuosien kokemus Hervannan sääolosuhteista lienee auttanut mörköjä. Crocs-Mannilan avaajan vastuita kantanut Lasse Enäsuo avasi kentän vailla yhtäkään pomppuhaukea. Joukkueen selkäranka, Janne “tseitsei” Lehtimäki, löysi itsensä heittämästä kolmospaikkaa. Möröt totesivat, että isommalla varianssilla heittävä Sakke Rautalin olisi parempi laittaa heittämään toisena, kun kentällä on vielä hutisektoria jäljellä. Liukkaalla kentällä nimittäin riitti kun osui.

Kiltamöröt nappasi voiton kahdessa pelissä. MOT tuntui heräävän vasta sarjan viimeisen pelin jälkimmäisessä päädyssä, heittämällä -6 tuloksen. Silloin oli kuitenkin liian myöhäistä, koska Kiltamöröt olivat ensimmäisessä päädyssä repineet 25 pisteen etumatkan vakuuttavalla -2 päädyllään.

Illan viimeisessä sarjassa DDRNV Walfängermädchen kohtasi MOT_K:n. Sarja alkoi tasurilla. MOT_K saa kiittää huikeassa konavireessä ollutta Mika Mähöstä tästä tasurista, sillä Mähönen heitti ensimmäisen pelin huikealla 7.75 heittokeskiarvolla. Sarja jatkui äärimmäisen tasaisena, ja MOT_K nappasi voiton toisesta pelistä vain kahden pisteen erolla.

Valaanmetsästäjättäret eivät lannistuneet tiukassa paikassa, vaan riviosasto Koskela-Halminen nakutti kolmannen pelin neljän ensimmäisen mailan jälkeen uskomattoman neljänkymmenen pisteen eron tippurikikkeleihin. MOT_K:n onnistui toipua järkytyksestä ja ero naisvoimistelijoihin jäi vain kahdeksaan pisteeseen ensimmäisen päädyn jälkeen, kun MOT_K:n kakkosparin heittäjät kiihdyttivät itsensä yli vitosen hka:n vauhtiin.

Kaikkensa antanut DDRNV ei enää pysynyt nuorien ja vetreiden MOTilaisten perässä toisessa päädyssä, ja MOT_K nappasi voiton viimeisestä ja ratkaisevasta matsista yhdentoista pisteen turvin.

Välierissä kohtaavat siis AnaaliHimmaset ja Mikalla On Tippuri – Kikkelissä, sekä Disko_Lisko ja Kiltamöröt.