Pariliigan säännöt

1. Yleistä

1.1 Pelaajat pelaavat ja katsojat katsovat omalla vastuullaan.

2. Ottelut

2.1 Peleissä käytetään TAKS:n kyykän kilpasääntöjen paripelin sääntöjä.

2.2 Kauden läpivientiä varten tehdään aikataulu. Finaalit pelataan niille määrättynä päivämääränä. Aikataulussa on esitetty päivämäärät, jolloin runkosarja ja pudotuspelien eri vaiheet tulee olla pelattuna.

2.2.1 Joukkueet voivat pelata toisiaan vastaan missä järjestyksessä itse haluavat ja miten yhteiset aikataulut parhaiten sopivat, mutta kuitenkin siten, että kohdassa 2.2 mainitun kauden läpivientiohjelman ehdot täyttyvät.

2.3 Joukkueet piirtävät kentän ja huolehtivat pelivälineet paikalle itse. Kapteenit vastaavat siitä, että joukkueet tulevat hyvissä ajoin ennen peliä ja että kenttä on pelivalmiina sovittuun aikaan mennessä.

2.4 Joukkueen kapteeni vastaa siitä, että molemmat joukkueen pelaajat saapuvat ajoissa pelaamaan.

2.5 Joukkueet tuomaroivat ottelun itse. Riitatapauksien ratkaisemiseksi tulisi kysyä neuvoa puolueettomalta, kyykän säännöt tuntevalta henkilöltä.

2.6 Mikäli jompikumpi joukkue ei ole paikalla sovittuna peliaikana, tuomari voi todeta luovutusvoiton 15 minuutin myöhästymisvaran jälkeen sovitusta ajasta paikalla olevan joukkueen niin halutessa. Suositeltavaa kuitenkin on, että pelikautta ollessa jäljellä pelille pyrittäisiin sopimaan uusi ajankohta.

2.7 Peliohjelmassa jälkeen jäävälle joukkueelle voidaan hallituksen toimesta antaa varoitus. Yhden varoituksen jälkeenkin otteluohjelmassa jälkeen jäävä joukkue voidaan hallituksen päätöksellä hylätä sarjasta.

2.8 Peleistä kerätään pelkästään ottelutulokset.

3. Joukkue

3.1 Joukkueessa on 2 pelaajaa.

3.2 Joukkueella tulee olla nimetty kapteeni, jonka yhteystiedot annetaan muille joukkueille pelien sopimisen helpottamiseksi.

4. Pelaaja

4.1 Henkilö ei voi pelata useammassa kuin yhdessä Pariliigan joukkueessa kerrallaan.

5. Pelaajavaihdokset

5.1 Joukkue voi vaihtaa force majeur -tapauksessa pelaajan uuteen seuran hallituksen luvalla. Kuitenkin ennen kauden alkua ilmoitetusta joukkueesta tulee läpi kauden säilyä joukkueessa vähintään toinen pelaaja.

6. Pisteenlasku

6.1 Runkosarjan paremmuusjärjestys ratkaistaan peleistä saatavilla pisteillä. Voitosta saa 2 pistettä, tasapelistä 1 pisteen ja tappiosta 0 pistettä.

6.2 Runkosarjan jälkeen kahden tai useamman joukkueen ollessa tasapisteissä, ratkaisee tasapisteissä olevien joukkueiden järjestyksen seuraavat vertailukohdat:

Keskinäisistä peleistä saadut pisteet
Koko runkosarjan ottelukeskiarvo
Keskinäisten otteluiden ottelukeskiarvo
Paras ottelutulos
Arpa

6.2.1
Jos vähintään kaksi joukkuetta on tasapisteissä jonkin vertailukohdan jälkeen ja vähintään yksi joukkue on eroteltavissa kyseisen vertailukohdan perusteella, niin muodostetaan samalla tavalla vertautuvista joukkueista omat aliryhmät ja jokainen yli yksi joukkuetta sisältävä aliryhmä aloittaa vertailun uudestaan ensimmäisestä vertailukohdasta alkaen.

7. Jatkopelit

7.1 Joukkueet voivat vapaasti valita pelipäivät ja -ajat sillä edellytyksellä, että finaalijoukkueiden tulee olla selvillä ennen ennaltamäärättyä finaalipäivämäärää.

7.2 Sarjajärjestelmä sovitaan kausikohtaisesti.

7.3 Pudotuspeleissä sarjan ensimmäisen ottelun aloittaja arvotaan. Sarjan seuraaviin otteluihin aloituspääty ja aloittaja vaihtuvat pelien välissä.