Kyykkäliigan 2021 ensimmäisen peliviikon viikkokatsaus

Kyykkäliigan ennakkoasetelmat horjuivat, kun runkosarjan ennakkosuosikki Kiltamöröt otti avausottelussaan niukasti takkiin pirteästi tulokaskauteensa lähteneeltä Haukista Hau Haulta. Tämä tappio voitaneen ainakin osittain laittaa alkukankeuden piikkiin, sillä Kiltamöröt tekivät heti seuraaviin peleihin huomattavan tasonnoston. Avaustappiossa heitetyn -36-tuloksen jälkeen Kiltamörköjen ottelutulos ei ole tippunut alle -20:n, eikä joukkue ole sen jälkeen kokenut ainuttakaan tappiota.

Valtavat odotukset harteillaan Liigaan lähtenyt HommatTiiNatsku pelasi ensimmäisen viikon pelinsä maltillisella -31.8 pisteen ottelukeskiarvolla. Huomionarvoista toki on, että joukkueen todennäköisesti luotettavin viimeistelypelaaja, Valtteri “Jallux” Yli-Karro, oli sivussa pelaavasta kokoonpanosta. HOTtiksien todellinen koetus on vielä edessä, sillä 25. päivänä vastaan tulee DDRNV, Disko_Lisko sekä Kiltamöröt.

Runkosarjakolmoseksi ennustettu DDRNV aloitti varovaisella -37-pelillä EssoXL:ää vastaan. Tasaiseksi noin -37-tulostason suorittajaksi osoittautunut EssoXL nappasi tästä kamppailusta voiton DDRNV:n jättäessä oven raolleen. Ottelu päättyi tiukasti -36 – -37 EssoXL.n hyväksi.

Nihkeästä aloituksesta huolimatta yksi pelaaja DDRNV-kokoonpanosta on loistanut ylitse muiden. Elämänsä vireessä oleva DDR-johtaja Himmanen on keskimäärin heittänyt 68 pistettä ulos yhden pelin aikana. Toisaalta muiden joukkueen jäsenien yhteenlaskettu pistesaldo on keskimäärin vain 56 pistettä yhden pelin aikana. Mielenkiintoista onkin nähdä, miten DDRNV aikoo tulevina viikkoina saada joukkueen toissijaisetkin pelaajat heittämään kyykkiä ulos kentästä.

MOT starttasi kautensa keskiviikon TV-pelissä HOTtiksia vastaan. Kuumaa kamaa oli kuitenkin tällä kertaa MOTin pojat, jotka naulasivat otteluun kovan -11-tuloksen. Vastus ei yhtään helpottanut MOTin seuraavassa pelissä, jossa vastaan asettui Kiltamöröt. Ensimmäisen päädyn jälkeen MOT oli tiukasti ottelussa mukana, mutta toisen erän lopetus lässähti kuin epäonnistunut kakkupohja, ja Kiltamöröt marssi tuloksella -11 MOTin ylitse tässä hiukkaskokoonpanojen kohtaamisessa.

Tallenne keskiviikon live-lähetyksestä MOT-HOT ja MOT-KMö

Oikea jymypaukku nähtiin torstaina Disko_Liskon aloittaessa runkosarjaurakkansa. Liskot pelasivat Konnaliigaa vastaan tamperelaisittain suhteellisen harvinaisen nollapelin. Ennen kauden alkua liskot olivat vasta ennakoidulla runkosarjasijalla viisi, mutta hurmospeli epäilemättä nosti liskojen osakkeita. Liskojen seuraavat pelit olivat tosin jo huomattavasti maltillisempaa -18/-19-tasoa. Taantumisesta huolimatta liskojen pelitaso on ollut kilpailukykyistä Liigan muihin joukkueisiin verrattuna. Kilpakumppaneista vain MOT ja KMö on onnistunut pelaamaan -19:ää paremman pelin.

Kiltamöröt ei ole ainoa joukkue joka joutui koville Haukista Hau Hauta vastaan. HOTtikset voittivat Hau Hau -kamppailunsa täpärästi vain kahden pisteen turvin. Lisäksi ennen kauden alkua Hau Haun pahimmiksi kilpailijoiksi ennakoidut EssoXL ja KuHa joutuivat nöyrtymään Hau Haun viedessä voiton joukkueiden keskinäisistä kamppailuista. Haukista Hau Hau onkin vahvoilla loppukautta ajatellen, varsinkin nyt kun Jussi Heikkinen näyttäisi löytäneen riviheittovireensä. Mies nakutti sunnuntain puljupeleissä vakuuttavaa kuuden pisteen heittokeskiarvoa ykköspaikalta.

Seuraava peliviikko starttaakin heti maanantaina, ja luvassa on todellista kyykkäherkkua, kun DDRNV, MOT ja Disko_Lisko pelaavat keskinäiset ottelunsa. Ottelut lähetetään livenä kyykkäseuran Twitch-kanavalla.