Ennakkoanalyysi Kyykkäliigan 2020 puolivälieristä

Kyykkäliigan runkosarja on saatu päätökseen huolimatta vaihtelevista sääolosuhteista. Pudotuspelit kolkuttelevat jo ovella, joten on aika spekuloida pudotuspelien ensimmäisen kierroksen hekumallisia kyykkätaistoja.

Kunkin joukkueen nimen perään on merkitty joukkueen runkosarjasijoituksen muutos kyykkäseuran ennakoiden ja todellisuuden välillä.

AnaaliHimmaset [0] – Zilleberlin [-3]

Puhtaalla pelillä runkosarjan selvittänyt AnaaliHimmaset lähtee ensimmäiseen pudotuspelisarjaan vahvana ennakkosuosikkina. AnaaliHimmaset pelasi runkosarjan keskiarvolla -29.4. Tätä voidaan pitää varsin mukiin menevänä keskiarvona, kun ottaa huomioon alkukauden haastavat kenttäolosuhteet ja Himmasten rosterirotaation.

Zilleberlin ei suoriutunut tulokaskaudellaan aivan odotetusti. Parhaimmillaan joukkue pelasi jopa -36 pelin, mutta keskiarvo jäi kuudenkymmenen huonommalle puolelle. Joukkue pääsi pudotuspeleihin täpärästi vain pisteen erolla takana oleviin MyKoon ja KuHaan.

AnaaliHimmaset voivat vielä lepuuttaa ykkösnyrkkiään, sillä tämä puolivälierä ei tuota suurempia hankaluuksia. Prosentit 90-10 AnaaliHimmasille.

Disko_Lisko [0] – Homma [-1]

Odotettu kakkossijan joukkue Disko_Lisko oli vain pikkaisen perässä AH:ta ottelukeskiarvossa, tuloksella -31.3. Keskinäinen ottelu oli melkoinen turpasauna Himmasten hyväksi, vaikka Himmanen itse heitteli itsensä 4H-kerhoon kyseisessä matsissa. Sorvali oli kuitenkin sellaisella konatuulella, että siinä eivät Himmasen hauet paljon painaneet. Miika heitti nimittäin jälkimmäisen 4H-päädyn kympin heittokeskiarvolla.

Disko_Lisko ei oikein missään vaiheessa tuntunut syttyvän runkosarjapeleihin, ja liigakeskiarvo jäi kauas esimerkiksi PoWiCupin ja MM-kyykän ottelukeskiarvoista. Nähtäväksi jää, heräävätkö matelijat runkosarjahibernaatiostaan nyt kun tosipelit ovat käsillä.

Homma suoriutui runkosarjasta odotuksien mukaisesti, voittaen riittävästi peräpään joukkueita saavuttaakseen toisiksi viimeisen pudotuspelipaikan. Tommi “tommijama” Nikula etsi avausheittäjän kuntoaan pitkälle loppukauteen, kun taas Valtteri “Jallux” Yli-Karro teki täydellisen muodonmuutoksen haukikuninkaasta konapommittajaksi.

Homman otteissa on nähtävissä valtavaa varianssia, ja onkin täysi mysteeri millä pelipäällä Homma saapuu pudotuspeleihin. Uhkaavasti tulevaisuudessa häämöttävät plussakelit enteilevät hiekkakenttäpelejä, mikä epäilemättä antaa ennestään etua kesäkeleillä treenanneelle Disko_Liskolle.

Homma voi parhaimmillaan yllättää kovempiakin joukkueita, ja Disko_Lisko pystyy tunnetusti tupeksimaan ratkaisupelit altavastaajia vastaan (kts. MM-kyykän PRO-sarja 2020). Prosentit Disko_Liskolle 80-20.

DDRNV Walfängermädchen [+6] – Mikalla On Tippuri – Kikkelissä [+4]

Runkosarjan jymy-yllätys (ainakin kyykkäseuran lehdistöosaston urpoille) oli DDR:n Naisvoimistelijat, jotka nappasivat runkosarjan kolmannen sijan kahdeksalla voitolla. DDRNV:n menestyksen salaisuus lienee tasainen tulosvarmuus myös avausviikonlopun jäätyneellä hiekka-alustalla, joka tuotti esimerkiksi MOT:n joukkueille huomattavia vaikeuksia. Loppukauden talvikentillä molemmat MOT-joukkueista olisivat todennäköisesti olleet huomattavasti kovempia paloja purtavaksi.

MOT_K saa kuitenkin revanssinsa. Kikkeli-motilaiset ovat parantaneet tulostasoaan mitä pidemmälle runkosarja on edennyt. Konaheittäjät Mika Mähönen ja Akseli “maailmojen tuhoaja” Kalliomäki näyttävät huomattavasti varmaotteisemmilta kuin alkukaudesta (joskin vielä loppukaudesta Akselin 80 astetta väärään suuntaan lähtenyt karttu yllätti sekä katsojat että pahaa aavistamattoman rahtikontin).

Kenttäolosuhteet heittävät kapuloita MOT_K:n rattaisiin. Liukkaalla talvikentällä MOT_K:lla olisi huomattavasti paremmat eväät haastaa kovakätiset naisvoimistelijat, mutta hiekkakentällä DDRNV:n voimaetu tekee ottelusarjasta huomattavasti haastavamman motilaisille. Prosentit 60-40 DDRNV:lle.

Mikä Oli Todistettava [0] – Kiltamöröt [-2]

Kaksi Hiukkasen kärkijoukkuetta tämän kauden liigassa kohtaavat toisensa hekumallisessa kiltapaikallistaistossa. Tilastojen valossa ottelusta voi ennustaa äärimmäisen tasaista, sillä joukkueiden ottelukeskiarvoissa on vain puolikkaan pisteen ero, ja keskinäinenkin matsi meni tasan. Matteuksen tasurilakaisun jälkeen kantautuneet riemunkiljahdukset kuuluivat epäilemättä ympäri Hervantaa, ja vielä jälkikäteenkin MOTilaisten oli vaikeaa uskoa tapahtunutta.

Sikäli mikäli pelit pelataan hiekalla tai loskalla, voimaheittojen merkitys korostuu. Kiltamöröillä on äkkiseltään katsottuna etu tässä aspektissa, joskin voimaheitoistaan tunnetun Crocs-Mannilan poissaolo puolivälierämatsista kutistaa hieman eroa.

Pikaruokala-alalle siirtynyt Mannila ei kuulemma hankalien työvuorojen vuoksi pääse arki-iltaisin lainkaan pelaamaan kyykkää. Tampereen Akateeminen KyykkäSeura on jo lähettänyt tulikiven katkuista postia ravintola-alan työntekijäpuolen etujärjestöille, sillä olisi korkea aika lisätä force majeure -pykälä yllättäviä kyykkämatseja varten kaikkien ravintolatyöntekijöiden työehtosopimuksiin.

Kiltamöröt yllättivät suuren yleisön MM-kyykän PRO-sarjassa pudottaessaan ennakoidun lohkonelosen Disko_Liskon ulos pudotuspeleistä. Hurmiokyykkää pelanneet darramöröt nakuttivat -3 päädyllään viimeisen naulan Disko_Liskon arkkuun.

Myös MOT suoriutui ulos alkulohkostaan paikallisvastustajien DDRNV:n ja anaalivandaalien puppeloidessa oikein urakalla. MOT oli peräti lähellä kaataa AiMin puolivälierissä, mutta Tiikeri-Inkeri lakaisi juuri ja juuri riittävästi kyykkää pihalle ja varmisti AiMin yhden pisteen voiton.

On kuitenkin muistettava, että liiga-MOT:n kokoonpanosta vain Rahko ja Mäkipää olivat mukana joukkueen MM-kyykkäkokoonpanossa. Prosentit menevät Kiltamörköjen voimaheittojen ansiosta möröille prosentein 55-45.